lørdag 20. februar 2016

HØST IGJEN Poesi 2009-3 (s.9-12) *Sigve Lauvaas


Høst i fjellet-ill.





LØNNEBLAD

Høsten tegner med skarpe farger,
Med gule lønneblad,
Og rød-sprengt bjørk i åsen.

Himmelen maler skyer
Og tegner landskapet i høst
Med tusen farger, nyanser av alt.

Glad sitter fuglen og speider.
Her er mat nok for alle.
Frøet er gjemt i fykende møllevind.


STRAND

Den myke stranden
Dekkes av vinger, av sand og skjell.
Vinden suser forbi
Og svinger seg varsomt i dansen.

Båter peker mot land.
Det er tid for en pause i fjøra.
Og landsbygda åpner sitt ansikt.
Her hører jeg til.

Årblader kiler i sjøen og vekker mitt vev.
Det er tidlig morgen ved stranden,
Og fergemannen er ute
Og speider sitt gamle garn.

Det stiger en sol i min åker.
Havet er rolig, og fuglene tier mot dag.
Landsbyen våkner i morgenlyset
Og i duften av nybakt brød.

  
INNERST

Jeg snakker ikke med noen,
Men innerst har jeg en drøm -
Å bli sett og hørt.
Jeg dikter til de stumme og døve,
Og kjenner ingen anger ved det.
Innerst har jeg det bra.

Jeg går tur på gamle stier,
I fjell og skog.
Og snakker om noe jeg bærer
Innerst, når været gir varme og lys
For mine trette ben.

Innerst har jeg en sang.
Og jeg synger ofte om eventyret
Å vokse opp i en avstengt bygd,
Uten pc og internett, uten kjennskap
Til verden utenfor.
Men jeg har en drøm –
Å bli sett en dag.


HIMMEL

Himmelen er stor og rund.
Den seiler som en stjerne i rommet,
Og vekker oss til å se ødemarken.

Rundt omkring reiser kameler
Og alle slags dyr - på vei til Noas ark,
For å redde sitt liv fra hunger.

Himmelen snakker til oss
Om en åpen dør, om stillhet og fred,
om en moden kornåker -
Så langt øye kan se, og en gul stjerne
Som viser vei til de levendes land.
VÅR

Våren lar seg ikke stoppe.
Med små hullete jeans går ungjentene
Og sprader i parken.
Tomheten lyser i latter og dans.
Og alle pakker for en svømmetur.
Ungpikene svømmer i parken
Som ender og gjes.

Menneskene applauderer vårens glade latter,
Og korter inn på kjoletøyet.
Ungjentene synger våren, som tulipaner
Og vekker oppsikt.

Guttene galopperer hensynsløst
Og tråkker i gresset, så småfuglene må fly.
De hekker på en grein, og kommer tilbake
Med små vifteformede propeller.
De sprader i vannet, og fontenen lyser
Når ungjentene går forbi.


SMÅSTEIN

Hun samler småstein fra kilden
Og legger dem tett
Så hun kan kjenne varmen.

Poppel og lyng vokser vilt i skråningen
Opp mot fjellet, der bekken sildrer
Og geitene tripper og ler.

Hun tenker på han – som bare gikk
Og aldri kom tilbake.
Nå legger hun småstein i bedet,
Og tenner et lys for kjærlighet.


LANDSKAP

Mitt landskap har mange kilder.
Jeg vil bruke disse kildene til glede
For noen som trenger vann.

Kvinnen gikk til brønnen etter vann,
Og jeg har overflod.
Landskapet flyter av melk og honning.

Vi skal ikke dø, men leve
Med kraft fra vannets klare kilde.
Landskapet skal åpne seg i jubel
Når alle kommer hjem til slutt.


TRØST

Trøst mitt folk, trøst
Gamle og syke på veien
Som strever med det jordiske.

Vi lever ennå i et hylster.
Snart skal seljefløyten komme ut.
Da vil tonene bruse i landskapet,
Og de utvalgte vil finne hverandre.

Trøst mitt folk.
Blinde ser, og lamme kan gå.
Villgraset får ny kraft, og ørken blomstrer.
Fanger får frihet, og våpen blir redskaper
Til den store kornhøsten.

Vi lever ennå en tid.
Noen føler seg bortglemt, og fortviler.
Men lysets øye ser alle,
Og ingen har noe å frykte
Som elsker sannheten i dag. 

Høst2-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar