søndag 13. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp10 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




SELSKAP

Jeg skriver et selskap i Paris.
Venner møter venner,
Og noen blir overrumplet
Over regjeringens grensekontroll.
Det står om en legitimasjon.

Ikke alle vet hvem alle er -
Etter et langt liv rundt og rundt
Som barn i en vanskelig verden.
Men noen finner seg til rette
Og slår rot i det nye landet.

Selskapet blir til mange skåler,
Og noen favner den andre.
Alle stråler i parisvårens gater,
Og legger ikke skjul hvem de er,
Hvor de kommer fra.

Det hele blir et maleri for hver mann.
En kunstner setter ord på møtet,
Som kommer i tabloid:
Israel overgår seg selv.
Det må være en gud bak alt.


ØYNER

Jeg skriver øyner som ser,
Farger som dukker opp
Og maler verden til sommer.

Vi konstruerer hus og høye tårn,
Øyner ser verden i perspektiv.
Jeg kjenner et magnetfelt i luften
Som skriver konturer
Av menneskenes sjel i rommet.

Jeg skildrer det som er synlig.
Det usynlige er en gåte,
Som løfter barnet frem med krone
For fremtiden.


GJENNOMSIKTIG

Lys og vann er gjennomsiktig,
Luft og tid er gjennomsiktig.
Menneskene lekker som en sil,
Og kan bli et offer
For gjennomsiktige stråler.

Alle skal vite alt om alle,
Og vi blir overvåket fra dag en.
Et nummer, et navn, en brikke
Med opplysninger
Hvem vi er, hvor vi går.

Rommet er gjennomsiktig,
Og stiger i takt med været.
Vi kan ikke gjemme oss bort.
Bare døden kan skille oss fra stråler
Som avkler oss for hvermann
Som et offer for tiden.


GLASS

Glass flyter.
Det flyter en båt.
Mennesker flyter på havet.
Store boremaskiner søker etter olje,
Og møter en gasslomme
Større enn Mjøsa.

Hele verden er fylt opp av årer,
Grotter og hemmelige rom.
Her flyter vann som blod
Og vekker de underjordiske til liv.

Glass flyter i gatene. -
Potetvin, maisvin og druevin.
Det er bare å velge og vrake
Fra øverste hylle.

Og stadig blir nye glass produser
Med lekre former.
De fremstilles i vinduskarmen
Med lys for en ny tid.


SPRÅKET

Språket henter meg inn,
Vever en ny tråd til mitt teppe,
Og bringer meg lykke
I en dynamisk og frodig tid.

Som ungdom lot jeg språket ligge.
Jeg enset ikke storheten
I å velge og vrake i ord
Som former verden med språket.

Men i dag tenker jeg annerledes,
Og tror at alle har noe å gi.
Det er ikke tvil om verdien
Å kunne kommunisere i dag.

Jeg har mange å takke
For vinduer, dører og utsikt -
Til havet som skvulper der ute.
Lyset favner barnet med smil.


LEPPER

Hvem åpner mine lepper?
Langs en elv av sol
Ser jeg en hage av blomster.
Et hav av mennesker
Roper etter Gud.

Jeg skjelver av tiden
Som ruller som et godstog i verden.
Jeg vet ikke hvem som skal tale.
Jeg er den minste i dag.

Hvem åpner mine øyner,
Så jeg kan se nøden?
Hele jorden er i endring.
Havet løfter seg over alle murer
Og skaper kaos.


SOMMER

Solen strømmer på.
Det er sommer nå.
Løvetannfrø er i luften.
Sommeren flyr.

Barna leker i parken,
Der gamle går tur.
Fuglene hviler i graset
Som folk og dyr.

Alle er venner, og solen er god.
Den løfter oss til et smil.
Alt er så lett på jorden i dag.
Vi lever som tusenfryd.


SKRIV

Skriv ikke mitt ensomme liv,
Skriv om trær og blomster.
Skriv om det ytre som åpner sin dør
Og slipper oss inn i lyset.

Skriv om farger som river oss med,
Og skaper vårt liv.
Skriv om lyset som løfter oss opp
Til stjerner, til sol og sommer.

Skriv at vi ligger på standen en dag
Og tenker på livet som går -
Med hurtigtog gjennom et mylder
Av muligheter og valg.

Vi har språket, latter, smil og tårer.
Vi bukker og neier til alle.
Snart skriver vi strek for sommeren,
Og høsten er like om hjørne.

Det gjelder å leve mens leken er god,
Og smake på livets frukter.
Det gjelder å kranse sitt liv i dag
Med omsorg og håp for sin neste.
  
M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar