torsdag 11. februar 2016

BARE ET NUMMER Poesi ¤ 2009/2 (s.37-41) *Sigve Lauvaas


Astrup-ill.




KJÆRLIGHET

Noe berører oss?
Om det er kjærlighet
Som fører slekten sammen,
Vet jeg ikke.

Men noen roper etter navn
Og identitet.
De ser etter linjer i slekten
Som kan fortelle
Om begynnelsen.

Jeg vet at kjærlighet er en makt
Som bærer over med alt.
Et klapp på skulderen,
Kan redde et forhold.

Det berører oss,
Å bli skilt fra våre kjære.
Om det er i den tidlige vår,
Eller sent om høsten.
Et brudd gir dype sår.


MENING

Jeg sier min mening,
Og du sier din mening.
Vi løfter hverandre i frimodighet,
Og speiler den ene så lenge vi lever.

Ditt ansikt stråler i vårt indre,
Og jeg skriver et dikt
Om å være ekte og ren som et lys.

Jeg roper ut mine ord til alle
Som velger å høre.
Det går mot de siste tider.
Ta imot Israels Gud.


BY

Storbyene sloss i feber etter mat.
De store hveteåkrene går i flammer.

Vi må arbeide for folkets ve og vel,
Og aldri glemme barnet.

Byen ser etter åkerjord i fremmede land.
De vil kjøpe seg avtaler for mange år.
Men tørke og jordskjelv kan komme.
Og byen mangler mat.


HVITE FLEKKER

De hvite flekkene på kartet
Er urørt natur.
Hvem som bestemmer hva,
Er ikke viktig nå.

Hvite flekker passerer revy.
Det vi ikke vet
Kan skape hodebry
For dem som vil vite alt.

Tenk på Afrika, og øyer i Stillehavet.
Vi oppdager på løpende bånd
En hel verden med hvite flekker.
Hvor er Marco Polo, Roald Amundsen
Og Fritjof Nansen?
Hvor er Kolumbus i dag?

Vi må snart tegne et nytt kart,
Der veiene fra nord til sør
Er merket av – med grensebom
For utlendinger.
Vi må ha strengere kontroll
Av visum og falske pass.


NETTER

Jeg lar nettene passere,
Og åpner dører og vinduer for solen.
Jeg vil at lyset skal gå gjennom rommet,
Og være en fakkel på veien hjem.

Jeg ser mine barn. De er stjerner
Som passerer bak huset mitt.
De stråler fra alle vinkler,
Og synger om livet, om kjærlighet.

Jeg lar nettene passere,
Og mitt øyelokk er enda tungt.
Jeg venter på den klare morgenstjerne
Og litt kaffe til frokosten.


MØRKET

Når mørket kommer
Og legger et sjal over åsen,
Leter jeg etter lyset
Som flammer fra en blå brønn.

Natt etter natt går jeg ute
Og ser på de blafrende fakler.
Jeg hilser mørket med lyset
Som kaller med en modig stemme.

Det tindrer stjerner i mørket,
Søyler fra himmelbuen.
De lukker og åpner sitt øye.
Snart ser jeg speil i en vandrehall.

Der møtes unge og gamle med stil.
De hilser og favner som venner.
Det lyser i gull over alt i dag.
De døde er nå blitt engler.


SOMMER

Det er en sommer for prosa.
Jeg skriver poesi.
Jeg er i utakt med de andre
Som tror på selleri.

Jeg spiser bare havrebrød,
Og drikker vann.
Men frukt er godt for helsen min,
Og bær, og Møllers tran.

Sommeren er musikk og lyd.
Jeg spiller ikke selv,
Men hører på de unge
Som stormer frem
Med fiolin og orgelsus.


REISE

Jeg reiste i det blå.
De første årene lot jeg håret vokse.
Mine nærmeste fikk runde øyne.
Jeg ville se hele verden,
Og hadde nistepakke med.

Reisen var lang, men jeg tok ingen bilder.
Jeg mente det var nok å se.
En gang skal jeg nok tilbake,
Men det må gå noen år.

Jorden er en magnet, og en aktiv vulkan.
Jeg reiser for egen regning,
Og besøker Amerika.
Jeg reiser hele livet med fly og tog.
Og hver dag er en reise,
For å oppleve noe nytt.


MÅNE

Når hjulene stanser
Er måne blitt måne,
Og vinden synger i li.
Byen har sett sine beste timer,
Og menneskene kryper i hi.
Men månen er vakker.

Når stjernene blinker
Og byr de unge til dans,
Lyser månen som et epletre
Med solmoden frukt i september.
Og veiene går mot jul.

Om dagen er månen
Dekket av et slør.
Om natten danser den i nord,
I glade godværsnetter.
Og snart er det jul.


SISTE KAPITTEL

Ikke en spurv til jorden,
Ikke et lite strå.
Alt som tjener livet,
Skal gjenoppstå.

Mysterier i jorden,
Som barn og sovende kronblad,
Skal få sin frihet igjen
Når solen snur.

Jeg smaker på lyset.
Hver morgen er mitt navn
Som et speil i speilet.
Det går mot en ny vår.
   
Astrup-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar