lørdag 8. mars 2014

INVITASJON, INSPIRASJON poesi – 3/14(s.40-42)* S.Lauvaas


Sol i Parken-Ill.


40.
VAKKER

Du er vakker, og jeg vil se deg.
Jeg vil se deg vakker
Mellom alle andre mennesker
Som er vakre,
Og du vil kjenne at jeg er din for evig.

Du er en dråpe, en umulig dråpe
I det store havet. Det vakreste jeg har sett
Mellom alle mennesker på jorden.
For bare du er den eneste
Som forstår skriften i mitt hjerte.

Du driver meg til lengsel.
Og jeg forstår at jeg må røre ved deg,
Så verden kan bli ny.
Du er en engel med hvit kappe,
Og ditt smil får meg til å skjelve som lauv.

Du er vakker, som en stjerne eller blomst
Alle vil ha en del av.
Du er en del av meg, som vandrer hvileløst
Og søker det tapte paradis.
Du er mitt liv, pusten i mine årer.

Over alt er du den lykkelige drømmen,
Den vakreste av de vakre
Som rører ved mitt hjerte.
Du er som en flamme, min elskede.
Mine lepper brenner etter deg nå.


NATT

Når natten reiser seg, er jeg alene,
Og løfter mine armer til Gud.
Etter den urolige dagen,
Ser jeg frem til en rolig natt
Under himmelhvelvets lys.

Jeg lytter, og hvisker i søvne,
Mens engler svever i rommet
Og salver kropp og sjel, -
Til natten gjemmer seg bort
For en strålende morgensol.

41.
SNAKK

Jeg låner deg min drøm,
Mine bukser og sko.
Jeg låner deg min kjærlighet,
Så du kan bli rik.

Jeg låner deg mitt liv,
Så himmelen kan åpne seg,
Så alle kan se vinger av engler
Danse som levende lys.

Jeg løfter deg over jorden
Til en stjerne i natten.
Du er min robåt, mitt segl
Over de stormfulle hav.


EN NY DAG

En ny dag skal komme.
Når alle bølgerslag er stilnet,
Skal ditt liv få nye øyner.
Da vil forvandlingen skje på jorden,
Og alle mennesker vil kjenne
At Gud er kjærlighet.

Jeg ser livet i en revy, fra første dag
Til månen brenner i havet
Og fjellene blir til en askehaug.
Jeg får være på balkongen.
Der heiser vi flagg for visdommen i ordet,
Skaperordet fra begynnelsen
Som gav oss en ny dag.


ELV

Jeg flyter.
Der er mange som flyter,
Og elven kan vi ikke stoppe.

Vi er steiner i elven som slipes
For å tåle trykket fra en opprørt verden.
Vi er en dråpe i elven, mange dråper
Som skal fylle havet, 
Og en ny jord med fred.

42.
DU OG JEG

Du finnes og jeg finnes.
Det er så rart med det.
Vi flyter fra hverandre, og møtes
På et fjell i Peru.

Jeg kan ikke stoppe elven,
Og du kan stoppe
Den evige vandringen
Mot det ukjente paradis.

Du og jeg er lykkelige i strømmen,
For vi skal møtes igjen.
Du har mitt bilde med deg,
Og jeg har ditt bilde
Som en skatt i hjerte.

Hver natt ser jeg ditt ansikt i drømmen,
Og du ser meg som en engel
I nattens mørke gitter.

Når alt er slutt, og klokkene ringer,
Vil du og jeg finne hverandre
I et hellig tempel.
Og det er vår evige pakt.


DU

Jeg kjenner at du er til,
Og det virkelige livet kan fortsette.
Jeg er som en dråpe
Som får skogen til å vokse,
Og du får solen til å smile.
Begge er viktige brikker i spillet
Som pågår dag og natt
Til vi begge er i mål.

Du rører ved meg,
Og jeg rører ved deg.
Og jeg kjenner at vi er til for hverandre.
Det er godt å puste kraften.
Ordene beveger meg, og syner blir åpenbart.
Du er et levende bilde på kjærlighet
Mellom to mennesker, og en hel verden.

 
Olav Bjørgum-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar