torsdag 11. februar 2016

BARE ET NUMMER Poesi ¤ 2009/2 (s.17-20) *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




LØFT VERDEN

Løft smilet,
Løft hode og hender.
La de andre få se
At du lever i dag.

Løft deg fra skygger,
Fra usynlige rom.
Kom inn i dagslyset
Som en levende vår.

Løft hus og hjem.
La naboen se deg.
Løft verden med smil,
Spre glede på jord.

Løft blomster og barn,
Greiner og lauv.
Løft verden i lyset,
Klippene skjelver.

Løft fra begynnelsen
Alt som du favner.
Og jorden får lys
Fra de evige armer.


SELSKAP

De unge går i selskap,
Og trives med de andre
Som elsker å hengsle
Med tanker og ord.

De støtter hverandre,
Og gråter og ler sammen.
De drømmer, og tenker
At livet er et eventyr.


HØYT OPP

Alle må høyt opp.
De trenger et stillas.
Sikkerheten er viktig.

De går opp i høyden.
En trapp for hver dag.
De går i kirkespir,
Og ser stjerner i rommet.

Høyt over klaveret
Lyser en evig katedral.
Der er utstyret i orden
Og alle er velkomne.

Høyt opp skal vi stige.
Vi løfter hverandre.
Plutselig ser vi
Jerusalem.


VEIEN

Alltid må vi gå den lange veien
Mellom mørke graner,
Over høye fjell.
Alltid suser vinden, og natten roper
Før vi kommer hjem.

Veien er nødvendig. Vi lever i dag
Mellom mørke graner.
Og tiden holder hjulene i gang.
Ingen har noe å frykte.
Vi reiser på den samme veien,
Og alle vil hjem.  

  
TILGI

Kan du tilgi
Min uomtenksomhet.
Jeg holder blomstene tilbake.

Jeg skulle være inderlig,
Og tilgi de andre.
Jeg elsker livet av kjærlighet.

Du rører ved min elskede
Som en underlig blomst,
Et ulevd liv.

Kan du tilgi mine svake håndtrykk,
Og hjelpeløse ord.
Mitt hjerte slår for deg.


GRÅT

Jeg savner deg,
Og gråter
Når jeg er ute på viddene.
Jeg gråter av glede og sorg.
Jeg lengter å reise til slutt
Over de høye fjell.
Jeg vi se Soria Moria,
Og ta barnet med.

En dag skal alle få skue landet
Med melk og honning.
Jeg bærer mine på armen
Over mo og myr,
Til kroppen faller i kne
Og roper til Gud.

  
ÆRE VÆRE

Ære være barnet
Når solen stiger frem.
Ære være navnet
Over alle navn.

Ære være kjærligheten,
Som er en gave til alle folk.
Ære være Faderen og Sønnen
Og Den hellige ånd.

Ære den minste med nåde.
Dyp er din hemmelighet.
Kraften skal lyse for alle
På veien til evighet.


GODE VENNER

Gode venner sier tikk, takk.
Tiden går som maur
I sikk sakk.

Alle venner synger bla, bla.
Babel er et tårn
Som stiger høyt, høyt.

Jorden er en liten tue.
Fuglen vinker, mauren piler.
Gode venner står og smiler.
Sånn er livet, – tikk takk.
Tikk, takk.

Jorden svinger sikk sakk,
Og solen vinker
Sikk sakk, før alle legger seg
Pust, pust,
Tikk, takk, tikk, takk.

M.Skjelbred-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar