lørdag 20. februar 2016

HØST IGJEN Poesi 2009-3 (s.5-8) *Sigve Lauvaas


Høst-ill.




SKOG

Skogen lever
Og nynner i stillhet.
Lyset er en gave
Som farger jorden grønn.
Skogen ser oss gjennom lyset,
Og møter oss i døren
Som en venn.

Kom til skogen med ditt begjær,
Kom med håp og lykke.
Sorgen legges bort,
Og kvernen maler korn i fossen.

Skogen lyser i oss
Som tente lykter, som øyner
På en kald jord.


STILLHET

Vi måler stillhet i skogen.
Her er mye liv
Som klynger seg til trær og blomster.
Og alt har sin tid.

Vær oppmerksom på stillheten,
Som fyller oss med undring.
Stillheten setter dype spor i menneskene
Som vandrer på jorden.

Vi uttrykker oss i stillhet,
Og har ingenting å frykte.
Det er målet for gode gjerninger,
At vi skal elske hverandre,
Og verne om livet.


FOR MEG

For meg har høsten
Alltid hatt en mening.
Den fortryller oss
Og gleder oss som barn.

Det faller røde blad på veien,
Og jeg ser vissheten,
At døden er nær.

Jeg er ribbet når høsten kommer,
Mine knopper tørker inn.
Men alt gull i fjell og vidder,
Blir løftet opp til Gud en dag.


BEGRENSNING

For meg er fornuften
En innfløkt begrensning.
Vi klarer ikke omstillingen,
Og er forsiktige på glattisen,
Helt til vi blir pålagt
Observasjon på hospitalet.

Vi begrenser våre ord,
Og roper fra trange smug
Alt vi må ettergi.
Vi må våge å gå oppreist
Som et godt eksempel.

Vær derfor fornuftige, mine barn.
Så vi løfter visdommen
Frem i bevisstheten,
Så ingen faller fra.
Det gjelder å leve i lyset
Og kjenne Guds plan.


BUSSEN

Bussen var overfylt.
En dame holder ikke ut lenger.
Hun henvender seg til en gutt
Som bærer en pinne.

Hva har du der, spør damen?
Og gutten kan stolt fortelle
Om en maur - som er blindpassasjer
For første gang.

Etter noen stopp går gutten av,
Og damen følger etter.
Tenk så godt å få snakke ut
Om helt hverdagslige ting.

Denne gutten beskyttet mauren,
Og klarte å redde damen
Som nesten sprengtes
Av en slitsom reise før jul.

Senere kunne damen gå fritt i parken
Og se etter folk og maur,
Og alt som beveget seg på jorden,
Og samtidig tenke på Gud.


EN UTELIGGER

En uteligger sover - når han sover,
Og hele jorden er hans seng.
Men mest av alt liker han å synge
Om papegøyer og hovmodige folk
Som svarer med nei.

De ser - at jeg holder på å dø.
Men ingen bryr seg.
Og ingen holder meg med selskap.
Vinteren reiser som en bekk,
Og våren banker på med fuglekvitter.


STØY

Menneskene støyer.
Blader flyr, og virvler i luften.
Tiggere kommer
Og stiller seg opp på Karl Johan.

Sirkusplassen er et vindu.
Og i bakgårdene lusker hundene.
Noen koster fortauet på morgenkvisten.
Å holde byen ren, skaper mye støy.

Kirken har åpne dører,
Og fabrikken knirker på plattformen.
Men noen må holde hjulene i gang.
Vi har så mange å forsørge.


MIN SØNN

Min sønn, du må ikke fortape deg i lyset.
Himmelen er ingen drømmesky.
Vi må ha tillit til Skaperen.

Menneskene skal være et forbilde.
Din ungdom er et forbilde
For sannhet, godhet og visdom.

Du lever ikke i syndens tomhet,
Men har en lengsel – som din far,
Å se virkeligheten bak lyset, bak bildet.

Min sønn, du må hjelpe meg å be.
La himmelen være en åpen dør for alle
Som søker ditt navn, så jeg får komme inn.
  
Høst-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar