torsdag 10. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp1 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




MITT
VINDU


Poesi
2009


Sigve Lauvaas

Nobel forlag

M.Skjelbred-ill.




MITT HUS

Mitt hus har åpent vindu
Mot hav og fjell.
Her vil jeg høre strenger
Når fisken vaker
Og båtene tøffer etter makrell.

Jeg sorterer nrk-program,
Og lytter til klassisk musikk.
Mitt hus flyter over av toner
Som strømmer og taler
I strengemusikk.

Mitt hus har åpne dører
Mot øst og vest.
Jeg kjenner naboen – som en venn,
Og dette er verdt å feire.


KROPP

Kroppen min trenger hvile
Fra storbyens mas og jag.
Jeg leter etter, levelige kår i en fjord
Med fuglesang og liljer.

Jeg, en slave av damer og vin,
Er blitt til et fredet lam.
Jeg går mine turer i fjellet
Og søker en himmelvarde.

Jeg strekker mine hender
Og bøyer min kropp til jorden.
Jeg er hard som en gammel eik,
Men mykner i dogg og morgensol
I parken, ved seniorbenken.

Barndommens lek og klatring,
Er minner for gamlehjemmet.
Jeg søker å holde meg frisk og glad
Med malerskrin og pensel,
Og en liten luftetur i parken.


LYS VÅKEN

Lys våken
Ser jeg mer av alt.
En vind i skogen roper.
Det svaier gran, et vannfall går
I bulder, brak og latter.

Min kropp har tusen sanser.
Jeg føler, hører, kjenner, ser.
Jeg bærer skogen med meg.
Det hvisker bak de høye trær:
I morgen er det fredag.

Vær ikke redd for mørket.
Kle stormen bort.
Hør dype toner spiller.

Ditt hjerte er en skatt.
Og språket er ditt ansikt
Som løfter deg i lyset,
Og svøper deg i silke
Hver lørdagsnatt.


LYS

Sorg og glede vandrer til hope.
Vinden blåser og feier vår jord.
Stjernene drysser gull på stien.
Fremtiden lyser.
Vårt navn er et lys.

Vær ikke bekymret. Solen skal skinne
For fattige, rike - som på Davids tid.
Sykdommer slukkes, som brann i skogen.
Lyset skal skinne for liten og stor
Så lenge vi lever.
  

TOG

Togene går.
Og det kommer igjen.
Vinden vandrer som elven.

Vår søster og bror trenger nye hjem.
Blodet strømmer i verden.
Toget suser, hjerter slår.
Og kjærligheten skal overleve.

Barna kommer og hilser
Bestefar, bestemor.

Alle møtes på stasjonen.
Noen kommer, noen går.
Og toget er i rute.
Det er sommer i livet.


NAVN

Jeg nevner et navn.
Og naboen kjenner en i Amerika.
En søster reiser jorden rundt
Og speider gull.

Barns latter forteller om vår.
Overflaten føler, kjenner solens brus
Mellom bjørkegreiner.
Jeg smiler til alle.

Slekt og venner møtes en dag.
Ved stranden brenner et bål.
Det er sommer i vente, og noen har fri.
Og barna danser i vannet.

Vi elsker vår konge.
Vår dronning forstår – det synger april.
En underlig måned bretter seg ut.
Et kunststykke spiller navnet.
  
M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar