fredag 11. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp6 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.





VINDU

Vindu mot havet.
Jeg skriver usynlige tegn.
Garborg elsket havet, åpne vidder.
Jeg elsker regn.

Jeg skrivet til folket
Om alt jeg ser, om himmel og hav.
Den som er åpen, har mye å se
Før det blir kveld.

Skjærgården smykker min eiendom.
Bølgene skyller mot land.

Jeg elsker mitt vindu, og åpner min dør
For soluret, vennen min.


TANKEN

Tanken graver i skuffer og skap
Og finner en vise om livet.
Bilder passerer revy i dag,
Og bjørnen sover i hiet.

Reven gjør seg til kjenne
I hønsgården til Pål.
Vesle Brita på fire,
Fortviler og gråter i angst,
Mens reven springer for livet
Etter nok en fangst.

Jeg tenker gresk, eller hebraisk.
Nå skjønner jeg ingenting.
Vår nabo skal reise til Spania,
Jeg reiser til vennen min.
  

VÅGE

Vi må våge, vi må tørre.
Noen må lære å stå i stormen.
Jeg skriver brev.
Det nytter å være i ringen,
Løfte hverandre,
Gi rom for livet, for kjærlighet.

Vi må våge å ro, om bølgene slår.
Vi må tørre å tale, om andre tier.
Det koster å være seg selv,
Og kjempe i striden.
Det nytter å lyse for andre.
Da blir vi sterke av kjærlighet.


MYK MADRASS

Myke folk, myk madrass.
Lyset er mykt, varmt og godt.
Jeg lengter etter den ene.
Jeg elsker våren.
Den gir meg så mye.

Snart hører jeg gjøken,
Men fjellene er hvite av snø.
Jeg lengter etter myke mennesker
Som kan bo her – og bety noe
For alle de andre.

Jeg ser etter vakre hus,
Og landskap som harmonerer.
Jeg maler ansikter,
Og har blikk for øyner, nese og munn,
Og elsker å fargelegge.

Men solen er før meg i vinduet.
Den maler med tynn og bred pensel,
Så jorden blir forvandlet.
Og jeg kan se alt i dagens lys,
Som glimt av kjærlighet.


JEG SMILER

Alt er ikke enkelt,
Men barna finner seg til rette.
Gamle folk trenger tid
Å fordøye alt.

Jeg smiler på lekeplassen.
Jeg ser røde, hvite og brune barn
I en stor sandkasse.
Menneskene finner hverandre
Over alle grenser.

Jeg er imponert hvor flinke de er.
Flere barn snakker russisk,
Uten å ha lært et ord.
De bare lytter til naboen.

Noen spiller fotball.
Jeg spiller fiolin – for de minste.
De må også lære Fadervår
Før de begynner på skolen.

De lengter til sine egne.
De fleste har en mor, en far,
Eller søsken de er glad i.
I Kina er bare enebarn.
Det er lettere å telle.


ORD

Jeg håper at ordene
Ikke blir for gamle.
Utdaterte ord hører til museet.
Men også de kan bli tiljublet.

Jeg elsker ord med musikk.
Fargerike ord er som pålegg på maten.
Lyset taler gjennom ordene
Og løfter verden.

Jeg bader i ord, kjenner og smaker.
Ordene beveger mitt hjerte
Som en god venn – ved målgang.


ALT

Alt vi vet, skal ikke skrives.
Det er ikke mengden av ord,
Som helbreder verden.

La oss velge de gode og ekte ordene,
De som gir næring og smak
For et langt liv.

Ordene er mektige steiner
Til byggverk, som St Paul, Albert Hall,
Eller Det hvite hus.

Alt vi skriver, er skrevet i stjerner.
Tro ikke at noe går tapt,
Uten mening og mål.

La oss velge skjønnskrift.
En engel lyser vårt ansikt, vår sti,
Og skriver navnet i gull.


BUDSKAP

Det er skrevet: Visdom, visdom.
Trenger vi mer visdom?
Ordene vokser som trær i skogen.
Kunnskapen ligger på nett.

Alle må vite at jorden er rund,
At to og to er begynnelsen til alt.
Vi må lære å elske hverandre.
Ordet forteller veien til Gud.


UTE

Der ute er en engel.
Lyset gir oss håp.
Langsomt glir solen i havet,
Men engelen lyser i rommet.
Barnet er født.
Vår engel skriver navnet.
  
M.Skjelbred-ill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar