fredag 11. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp4 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




JEG SKRIVER

Jeg skriver navnet.
Hver dag er en åpen bok.
Jeg skriver veien og lyset,
Og samler ved til et bål.

Tiden skriver mitt hjerte.
Hele jorden er vevd i tid.
Hvor lenge jeg bor og kan skrive,
Vet bare Gud.

Jeg skriver med årvåkne hender,
Og føler meg frem.
Små ord dukker opp på veien
Og lyser som blå fiol.

Jeg holder av språket.
Det bærer meg frem som lys.
Hver morgen skriver jeg navnet,
Og takker min Gud.


DETTE

Dette er et åndsverk.
Ordene er listet opp til tekst.
Himmelen lyser på jorden
Og velsigner barnet.

Vinduet forteller livet.
Jeg viser mitt portrett.
Alle synger navnet og ordet,
Som skaper tiden vår.

Dette er dagen, den ene,
Som skiller seg ut.
Som mennesker er unike,
Er dagene spesielle,
Et skattkammer, poesi.
  

TEKST

Den urolige vinden
Holder meg fast.
Ordene skriver mitt navn.

Fotspor, stien, taler for seg.
Teksten bretter seg ut
Som en liljekonvall.

Det er vår i mitt bryst.
Himmelen lyser i stjerner.
Dagen skal møte meg snart.

Med fugler på brettet
Forstår jeg et hemmelig ord.
Gud lever i alt som lever.


BONDEN

Bonden sår, ministeren
Skriver en strøm av ord,
Og ser i speilet.

Bonden hviler i stillhet,
Og spør etter noen som kan
Redde verden.

Brød er frelse fra hunger og krig.
Bonden er nøkkelen til livet.
Ministeren tenker.

Bonden må gi av seg selv,
Som brød fra jorden.
Det er kjærlighet.

Ministeren våkner i uår og frost
På andre siden av havet.
Livet er ikke en dans på roser.

Hvem kan redde menneskene
Fra hungrer, pest og død,
Uten bonden og Vårherre?


JEG SKRIVER

Jeg skriver lys mellom permer,
Ord som smiler, ler,
Hender som arbeider
Med å forme, modellere navnet.

Å elske hører med i sangen.
Språket bærer verdens millioner
Fra vugge til grav.
Jeg skriver handling, eventyr,
Sanser livet på veien.

Fjellet våkner, skogen lyser. Fugler
Titter frem som blomster.
Stillheten summer i tankens flykt.
Duer, bier, hund og katt
Beveger seg som livet, over alt.

Mine ord er skyld i musikken
I min stue, rundt et bord
Med ludo, yatzy. Vinduet er åpent,
Og jeg fanger inntrykk, ser en elv
Fra fjellet, årer til et hjerte.

Vi ror og seiler. Vinden bærer kroppen,
Føder nye vinder, smelter is
Og bøyer av mot natten. Språket tier.
Det er skrøpelig for noen.

Men solen gir kraft.
Brødet er ord og lys. Navnet helbreder
Fra sykdom, sult og krig.
Det er kjærlighet. Det er livet.


ØRN

Havørn flyr etter sitt bytte,
Og redder sine barn.
Fremtiden ligger i frelse
Fra tomhet, løyn og ondskap.
Kjærligheten smelter hjerter til lys.


DØDEN

Døden puster i rommet.
Stillheten puster,
Og alle mennesker puster
Som gras og lyng.

Døden har sine porter vidåpne.
Mitt vindu skuer døden.
Men livet skal bo i meg
Som et fyrlys på åpent hav.

Et lys skal stråle i rommet,
Og det må aldri dø.
Hvert menneske trenger ordet
Som skaper liv.

Døden er en sann fiende.
Den legger seg mellom oss
Og skaper redsel
På veien til Soria Moria.


SKOGEN

Skogen synger.
Landskapet speiler himmelen
Og lyser med fjell og fjord.
Havet er et ansikt med tusen øyner.

Skogen vokser inn i barnet,
Og bøyer seg i vinden
Hver grein er hender i bønn for verden,
Som sleper på en tung bør.

Skogen lyser fra øst til vest,
Og gir oss lys og varme.
Med kjempetømmer bygges byer,
Og mennesker finner hverandre.

Over store hav går skip,
Og trafikken i luften utvides stadig.
Tidens ekko er en parodi:
Skogen er hellig. Skogen må fredes.

M.Skjelbred-ill.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar