torsdag 10. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp2 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.





ALT FALLER

Alt faller til jorden.
Tyngdekraften.
Dronning og konge faller,
Og regjeringer.
Presidenter går til grunne,
Men folket overlever.

Hagl og regn faller,
Og rødglødende lave strømmer
Ned fra fjellet.
Og stjernene faller
Som en lysstråle i eteren.

Omkring oss svever englene.
Trær og mennesker faller,
Og det blir krig.
Folk går med maske
Og leter etter sannheten.


ÅR

Gjennom årene faller kursen,
Og alt blir dyrt.
Det koster å leve,
Men det er lov å dø.

Gravplassene utvides.
Det blafrer i gardiner.
Tomme hus tømmes
Og rehabiliteres.

Stearinlyset blinker i vinduskarmen.
En ny generasjon er etablert.
Lys slukkes og nye tennes.
Årene går i fast rute.


MØRKET

Kvelden puster.
Stillheten puster i granskogen.
Tung og mørk ligger mørket
Og roper i fjellet.

Bjørnen sover, elgen er på flukt,
Og reinsdyr sparker i snø.
Natten er kald,
Og alle har nok med sitt.

Den som ikke har sett en vinternatt,
Vil oppleve mørkets pust
Som damp fra kokende vann.
Her er ingen tårer tilbake.

Kvelden bretter seg ut,
Og landskapet legger seg tungt
Som en flodhest i rommet.
Mørket forkynner fred.


ØYNER

Døden er i rommet.
Evigheten synger fred på jord.
Øyner lyser som stjerner
Og favner det vakre.

Barnet gråter, men får omsorg.
Øyner har lange armer,
Og føler nærhet til Gud.
Det ser alt på sin vei.

Tiden er i rommet.
Ingen trenger å fortvile.
Alle får sin tilmålte tid i livet,
Og alle får del i arven.

Jeg leser og undres på været.
Det stormer, og isen smelter.
Hvem ser når alle er blinde?
Hvem hører når ingen hører?


LASARUS

Jeg vekkes som Lasarus.
Underet har skjedd.
I dag er der mange som vekkes,
Og tror på livet.

Om kroppen er tung,
Kan den bli lett som dun.
En dag flyr alle i skyer.
Det er Vårherre som ser
Hvem vi er.


LESE

Jeg leser om følelser
Og stusser over synet
Og hjernens bestemmelse.

Jeg leser om nervetråder,
Og vev av muskelfibre.
Vi flaskes på motoriske signaler
Og lærer å mestre livet.

Vår symmetri er en gylden skjønnhet.
Det gir oss et ansikt, en glede
Å se våre søsken med empati
Og stolthet som lyser.

Våre saner er virkelighetens porter,
Vinduer til noe større,
En verden av lengsel og smerte
Som åpner vårt blikk til Gud.


SKOG

Jeg hører stemmer fra skogen, fra elven.
Fjellet synger.
Jeg hører lenestolen, huset.
Det knirker i en gammel dør.

Skogen snakker til jeg stanser.
Da hører jeg dyr og fugler.
De våkner, og søker etter mat.
Det er tid å fyre i peisen.

Jeg studerer det mektige språket,
Og skriver under stjerner.
Jeg synger med de glade, og gråter
Når barnet gråter.
Og frosten banker på min dør.


IGJEN

Igjen vil jeg løfte den ene
Inn i den nye dagen.
Jeg ønsker å se solen nærmere,
Og går en tur.

Igjen møter jeg naturens under.
Alt jeg ser, er født i går.
Sauen har fått lam, skogen lauv,
Og solen letter på slitt slør.
Det blir varmt i dag.


FLY

Vi flyr i luften, reiser
Fra verdenshjørne til verdenshjørne.
Språket er ingen hindring.
Vi opplever oss selv over New York,
Og siterer en salme.

Takk for livet. Himmelen er vakker,
Og solen går i havet.
Det nærmer seg påske. Snart er det jul,
Og vinteren kommer tilbake.
Og alle har en tilmålt tid.
  
M.Skjelbred-ill.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar