torsdag 10. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp3 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.




SKRIVER

Kroppen skriver
Med hender og føtter,
Øyner og ansikt.
Huden skriver vårt liv.

Vi løftes og bæres
Av lys og skygger
Til en åpning i høyden,
Der kongen bor.

Vi stempler vårt navn
I marken, i språket.
Vi lærer å elske,
Og skriver i timeglasset.

Kroppen skriver som solen,
Elver og bekker.
Det myldrer av skrift.
Og nåden er stor.


GRØNT

Vi stryker vårt blikk over marken,
Vi stryker hånden over trær og planter.
Lauvet er grønt,
Og vi føler et nærvær.

Vi hviler i grønne enger,
Og kjenner solen som en mektig pust.
Den løfter graset, og skogen løftes
I et majestetisk lys.

Landskapet forvandles og speiles i grønt
Til en ny sommer.
Og fjellet lyser i tusen farger.
Jeg erindrer min barndom.


FUGLENE

Fuglene flokker seg på brettet.
De største jager de små.
Og scenen gjentar seg hver morgen,
Til det blir vår.

Når lyset slukkes forsvinner fuglene.
Og ingen vet hvor de er.
Kanskje de bor i hus og hytter som folk,
Eller i gamle trær?


ALT KOMMER FREM

Alt kommer for en dag.
Også de døde skal stå opp.
Jeg ligger i min seng og tenker
På lys og mørke, liv og død.

Der finnes en reise for alle.
Vi stryker over jorden – som en vind.
Vi lærer av de vise om veien
Som fører til paradis.


GRAVER

Jeg ser på kirkegården.
Der er stillheten. Og noen lys
Forteller om lengsel og smerte.

Gjenbruksbutikker, og gjenbruk
På kirkegården, er normalt.
Jorden skal romme alle.

Og åkeren skal ikke forsvinne
Så lenge der er folk på jord.
Men ingen lever av brød alene.

Ordet og korset lyser,
Og en engel i gull, sølv eller bronse
Får plass, med bønn om fred.


ORD

Ordet er større enn navnet,
Men navnet lyser i språket
Som en lanterne på havet,
Som varder langs veien til Soria Moria.

Ord er som smørbrød,
Som pålegg på maten.
Vi blir stumme av ord som vrenges ut
Og krenker vårt liv.

Ordene synger, og vi synger med.
Ordene løfter huset.
Kroppen bæres av ord, av sang.
Vi flyr, og ser ringer i vannet.


SKYGGE

Mennesker skygger for ordet,
Og hus står for fall.
Det skal bygges en ny autostrada,
Og kornåkeren må vike.
Vi kan kjøpe brød i andre land.
Vi lever av olje.

Hus skygger for utsikten.
Jeg kan ikke se havet, fjellet, fjorden.
Jeg er isolert i min egen vugge.
Vi trenger kraft for å leve,
Men skygger for ordet,
Som er sannhet.

Vind feier over verden. Krig plyndrer
Og skygger for barnet.
Høye tanker blir lagt i grus
Og ørkentrollet griper om seg.
Her er snart ikke plass for mennesker.
Vi lever i en robottid,
Uten vindu og mål.


JEG LESER

De som synger sammen i koret,
Sitter gjerne rundt et bål
Og snakker om livet.

Og alle må spise seg mette.
Alle må ha en kjærlig venn eller nabo
Som kan stelle blomstene,
Når de andre er på tur.

Jeg leser om nerver, og folk
Som møter veggen.
De slutter å gå ut, murer seg inne,
Drikker kaffe, ser tv
Og glemmer å leve.

Det er synd med alle barna
Som blir meiet ned på sykehuset.
Noen har bestemt at det er lov
Å klippe strengen,
Uten å bli straffet for det.


KLODE

Overalt på jorden
Er en fargeklatt blod,
Et teppe av kreft og krig.

De omtenksomme tenker
Som en brannmann:
Ingen røk, uten ild.

Kloden tappes for krefter.
Jeg blir svimmel av skam
- Over våre egne –
Som ofrer fedrelandet.

Terroren sprer seg i verden.
Men ikke alle forstår.
Snart vil fjellene spy aske,
Og jorden skjelver i angst.

M.Skjelbred-ill.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar