fredag 11. mars 2016

MITT VINDU Poesi 2009-4 Kp5 *Sigve Lauvaas


M.Skjelbred-ill.





HØY PRIS

Det koster å være snill.
Norge betaler en høy pris
For noen millioner -
Som helst vil sloss.

Det er et spill for galleriet
Når vi skal betale
For at andre skal smi penger
Til våpen og løgn.

Det koster å passe verden,
Som helst vil ha mer.
De venter på gaver,
Og tror det skal være sånn.

Ministeren hører ikke,
Ser ikke folket. De møter
Et regime som bomber
Når de har råd til det.


VERDEN

Alle skriver verden.
Livet skriver livet
Som mennesker imellom.
De spør og svarer, kjenner,
Og lukter en ny tid.

Verden er urolig.
Lik flyter på havet.
Elvene stinker av blod.
Språk hviskes ut,
Grenser sprenges i luften.
Snart har vi bare en vei,
Og ingen kan snu.

Noen bestemmer alt.
Vi synger for fuglene,
Og følger med i vinduet.
Men ingen aner rekkevidden
Av det skrevne ord.
Verden er en hengemyr,
Og menneskene smuldrer bort.


ENGEL

Kan hende kommer en engel.
Den er hvit som snø,
Og flyr mellom land og folk.

Jeg hører luftig sang i rommet,
Stemmer løfter taket.
En engel beveger seg fritt.

Lyset henger i en tynn tråd,
Omkranset av engler.
Hvor kommer de fra, og hva er budskapet?

Engler ved min side.
Engler i vårt hjerte styrer vår fot.
Er dette virkeligheten - vi ikke forstår?


LYS

Ord lyser, som øyner,
Som en ledsager i hvitt.

Jeg drømmer ord i farger,
Hvite, røde og blå.
De er opphavet til vårt flagg.

Det lyser i øyer i havet,
Og fra mennesker som elsker ordet.

Kjærligheten lyser i en mørk verden.
Skyer glir over land,
Og regnet kommer i bølger.

Det er mening i lyset.
Det heler våre sykdommer,
Og gir oss blikk inn i fremtiden.

Alt vi ser, skal forvandles.
Hav skal bli land.
Og hjerter skal smelte hjerter,
Så alle blir en familie til slutt.


STIG FREM

Stig frem or mørket.
Fremtiden kaller.
Et lykkelig bud forkynner fred.

Lenker skal falle.
Ordet skal lyse.
Flagget skal stige i sky
Som en skjønn melodi fra nord.

Behersk deg. Stig frem med din gave.
Tal ordet, profet.
Gjør ørken til en oase.
Gjør steiner til brød.

Våkn opp, du som sover i mørket.
Stig frem med kraft.
Møt livet og lyset i rommet.
Strø blomster for kongen vår.


LIVET

Jeg takker for livet hver dag.
Min sang og kjærlighet må aldri svikte.
For min gjerning, skal andre se,
For mine ord, skal andre høre.

Jeg er løst fra verden, som fuglen.
Men sjelen er fast som fjell.
Jeg skal lyse som en lotuspalme,
Og kjærtegne alle i navnet.

Jeg fortjener ikke livet,
Men nåden er større enn alt.
Jeg lever, og får omsorg av engler.
Mitt liv på jorden er glede og dans.


JEG SER

Jeg ser en fargerik himmel,
Og en fargerik jord.
Jeg tilber det hellige ansikt,
Håpet og skjønnheten.
Jeg tilber skaperens lys.

Jeg ser solens stråler mot fjellet,
Og østhimmelen i blått.
Langt nede i synsfeltet
Lyser et gyllent kors.

Trett av lidelser, farer,
Ser jeg en hage med frukt.
Det dufter appelsiner, bananer,
Kiwi, pærer og druer.

Stolt ser jeg morgenstjernen,
Som lyser min vei.
Alene og uforstyrret
Ser jeg min elskede der.


TID

Hver dag kan jeg våkne
Til kjærlighetens time,
Og gå i promenaden
Til min stamkafe.

Tiden skal aldri svikte.
Jeg modnes som frukt og bær.
Snart dufter lilla syriner
Inn i min stue, her.

Bring salve og olje til festen.
Tiden forandrer alt.
Den skyver og fører sin kjære,
Og åpner et pengeskrin.

Tiden gir livspust til verden.
Prest og pilegrim har rett.
Det gjelder å vinne stafetten.
Målet er gull i dag.   
                                                         
M.Skjelbred-ill.
                                                                                                                                                                                  
    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar